nov
26
2017

Every Grain Of Sand

Author // frits_tromp1
Posted in // Ds. van Zanten

In 1995 verscheen het album Wrecking Ball van Emmylou Harris. Hierop is onder meer het nummer Every Grain Of Sand van Bob Dylan te horen. De zangeres gebruiker bij haar uitvoering niet de tekst zoals die in de originele uitvoering is te horen op Shot Of Love. Emmylou Harris neemt de tekst, zoals die te horen is in de vertolking op The Bootleg Series Vol. 1 – 3. De oorspronkelijke tekst luidt:

I am hanging in the balance of the reality of man
Like every sparrow falling, like every grain of sand

In de alternatieve versie klinkt het als volgt:

I am hanging in the balance of a perfect, finished plan
Like every sparrow falling, like every grain of sand

Dat is uiteraard haar goede recht, maar je vraagt je af waarom ze voor deze afwijkende tekst heeft gekozen. Misschien omdat ze een vrouw is, en dus niet te maken heeft met the reality of man. Maar dat is een idee, een interpretatie van mijzelf.
Emmylou Harris zong dit lied samen met Sheryl Crow op de begrafenis van Johnny Cash, die 12 september 2003 overleed aan een ‘gebroken hart’. Zijn echtgenote June Carter Cash was vier maanden eerder overleden. We need a love like Johnny / Johnny and June.
Twee maanden later stond Bob Dylan voor twee shows in de Heineken Music Hall. Tijdens “mijn” concert, 10 november 2003, speelde Dylan het nummer Girl from the North Country. De eerste versie van dit nummer verscheen op Dylan’s album The Freewheelin’ Bob Dylan. Voor zijn country-plaat Nashville Skyline volgde een nieuwe versie, ditmaal een duet met Johnny Cash. De live-uitvoering in Amsterdam beschouw ik als een ‘last farewell’ van Dylan aan zijn vriend Cash.
Gedurende die hele Europese najaarstournee, maar dus ook tijdens de twee Amsterdamse concerten, speelde Dylan ook Every Grain Of Sand. Ik heb de bootlegs van die beide avonden er maar weer eens bijgepakt, en vooral weer gedraaid. Voor de twee optredens vooral vanwege de uitvoering van Every Grain Of Sand. Welke tekst gebruikte Dylan tijdens de Amsterdamse concerten? Gaat hij over op de oorspronkelijke tekst van Shot Of Love? Of neemt hij toch de alternatieve tekst ter hand, zoals die te horen is op The Bootleg Series Vol. 1 – 3?
Ik luister beide opnames, van 10 november en van 11 november. En bij beide optredens zingt Dylan de alternatieve tekst. Hij heeft het dus over the balance of a perfect, finished plan in plaats van the balance of the reality of man.
Ik vind dat mooi. De realiteit van de man heeft plaatsgemaakt voor een perfect afgerond plan. Dat biedt hoop en perspectief. Ook deze versie van Every Grain kan een saluut zijn van Dylan aan Cash, met als schakel de afwijkende versie, die Emmylou Harris en Sheryl Crow zongen bij de uitvaart van Cash.

Tags // , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback from your site.

Comments (3)

  • hans altena
    28 november 2017 at 12:33 |

    Een perfect plan, ik zie het niet… Het ambigue, het zoekende van Dylan is nu juist wat hem voor mij tot een haast bijbels figuur maakt: het op weg zijn van het volk Israel naar het beloofde land, dat dan ook weer hun ontvalt en nu, heroverd, toneel is van onheilige dingen… Gedurende Slow Train meende Dylan even de volledige, sluitende waarheid te hebben gevonden, en het beroofde hem haast van zijn poëtische gave, een dimensionale teksten doken op, soms toch nog briljant, scherp, vaker enkel tot leven komend wanneer hij ze in vervoering zong. Tot Carribean Wind wordt geschreven, en Every Grain of Sand, Angelina, Groom, Shot of Love, In the Summertime, waarin de menselijke twijfel en het zo spiritueel noodzakelijke zoeken weer een plaats krijgen… Dat hij toch nog blijft geloven in een perfect plan is zijn goed recht, en misschien wel redding… Ik voel me meer thuis bij de worstelende God, zoals verbeeld in Jezus in de tuin voor hij wordt gevangen, de schepping is letterlijk uit de hand gelopen, en het antwoord daarop, is dat al gevonden?

    • frits_tromp1
      28 november 2017 at 14:14 |

      Hoi Hans, bij jouw reactie moet ik eigenlijk gelijk denken aan Ain’t Talkin’ van Modern Times. Ik weet niet of dat een antwoord is wat je zoekt? Die worsteling vind ik overigens wel passen bij Dylan.

      • hans altena
        28 november 2017 at 16:23 |

        Het nummer benadert wel heel dicht mijn vragen, gevoelens en gedachten aangaande de(het?) onzegbare.
        groet en dank

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.