Grammatica
De kennis van zinsontleding en -functies onder eindexamenscholieren in Nederland en Vlaanderen is de afgelopen tien jaar flink achteruitgegaan. Onderzoekers van de Universiteit Gent spreken van een alarmerende daling in de resultaten voor grammatica.
Daarbij moeten vooral de Nederlandse jongeren het ontgelden. Haalde in 2008 nog 60 procent van de Vlaamse leerlingen een voldoende voor het scheiden van een zin in onderwerp, persoonsvorm en lijdend voorwerp, nu is dat nog 40 procent. In Nederland daalde het slagingspercentage van 28 procent naar 11 procent. Het onderzoek heeft niet de oorzaak van de daling bekeken.
Waar komt het door dat de Vlaamse jongeren minder slecht scoren dan hun Nederlandse leeftijdsgenoten? Dat zal voor een belangrijk deel te maken hebben met de taalstrijd in België. Waar bevolkingsgroepen gescheiden worden door een taalbarrière, is je eigen taal van onschatbare waarde. Je moedertaal dien je daarom meer dan onder de knie te hebben.
In Nederland speelt dat niet zo, taal als struikelblok. En dus maakt het voor jongeren in Nederland minder uit of ze de taal beheersen.
Het goede nieuws is dat het spellingniveau vrijwel gelijk is gebleven. Dat dan weer wel.
Tags // barrière, Gent, grammatica, Lage Landen, Nederland, taalbarrière, taalstrijd, Universiteit Gent, Vlaanderen
Trackback from your site.