sep
02
2013

Nieuw schooljaar

Author // frits_tromp1
Posted in // Modern Times

Vandaag is het dan weer zover. De scholen zijn allemaal weer begonnen. De NS zette vanochtend extra lange treinen in om scholieren en studenten vanuit Leeuwarden naar de rest van Nederland te vervoeren. Al een aantal weken hangen de posters met ‘Wij gaan weer naar school’ langs de kant van de wegen.
Extra verkeersdrukte, dus. Ondanks dat in augustus de filedruk afnam. Dat verschil zal in de komende weken weer worden gecompenseerd, vermoed ik. Maar dat is koffiedik kijken. Zoiets weet je nooit helemaal zeker van tevoren.
School. Inmiddels heb ik die periode achter me gelaten. Soms, zo af en toe, verlang ik nog wel terug naar de tijd dat ik dagelijks op school werd verwacht. Tijdens mijn studie, bijvoorbeeld. Toen het aantal lesuren niet heel groot was, maar wel uitnodigde om veel te schrijven.
Mijn middelbareschooltijd was mooi. Zeker de drie jaren op het Greijdanus College in Zwolle. Daar ontwikkelde ik mijn interesse in politiek en samenleving. Regelmatig discussiëren over onder meer de opkomst van de Lijst Pim Fortuyn en premier Balkenende.
Inmiddels is het onderwijssysteem aan het veranderen. Tegenwoordig gaat het niet meer zozeer om het vergaren van kennis. Dat geldt voor zowel de middelbare scholen als voor de beroepsopleidingen. Nee, parate kennis hoef je niet meer te hebben.
Want je kunt alle feiten en statistieken op internet vinden. Mocht je iets niet kunnen vinden, is het ook niet van belang om te weten. Want anders had die kennis wel op internet gestaan. Daar komt bij: als je iets wilt weten over een bepaald onderwerp, ga je zelf wel op onderzoek uit. Wat je zelf wilt weten, hoor je vaak niet op school maar leer je juist door je eigen nieuwsgierigheid.
Kortom: je leert geen inhoud, maar je leert vaardigheden. De vaardigheden om te weten waar je moet zoeken als je informatie nodig hebt.
Ik vind het jammer dat de parate kennis op die manier gaat verdwijnen. Want het is juist de parate kennis waardoor je in de samenleving verbanden kunt gaan leggen. Als je leert hoe de geschiedenis is verlopen, hoe onze maatschappij en politiek in elkaar zit, hoe Nederland zich verhoudt met het buitenland, hoe je werkwoorden moet vervoegen, dan is het makkelijker om andere ‘problemen’ te onderkennen en naar oplossingen te zoeken.
Je ziet makkelijker verbanden. De wereld wordt wat overzichtelijker, het is geen warboel van (non-)informatie.
Uiteraard geldt dat je niet alles van het leven in detail hoeft te leren. Maar weten hoe dingen werken, ook de dingen waar je interesse verre van liggen, dat doet een mens goed. Niet alles in het leven vind jij de moeite waard. Maar veel is wel noodzakelijk om te weten.
Ik daag je daarom uit om meer te leren dan je voor jezelf wilt weten.

Tags // , ,

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.