sep
29
2016

NS-instapzones

Author // frits_tromp1
Posted in // Modern Times

De NS en ProRail kwamen gisteren met het idee om op perrons instapzones af te bakenen. Reizigers worden zo beter verdeeld over de trein. Volgend jaar komen de eerste zones op sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Een spectaculair idee, maar niet helemaal nieuw. Ik ken het, en ik ken de mislukte uitwerking.
In het schoolseizoen van 2008/’09 paste ik elke maandagavond op bij mijn broer in Ommen. Terwijl mijn broer en schoonzus naar koorrepetitie waren, zorgde ik voor hun oudste zoon. De boemel tussen Zwolle, mijn toenmalige woonplaats, en Emmen was gewillig. In Ommen kon ik uitstappen, terwijl de trein verder reed. Deze boemel maakte ook gebruik van instapzones. Op perrons was aangegeven waar je zou moest staan, om gelijk bij een deur van de komende trein te staan.
De afgebakende zones waren met blauw aangegeven. Zodoende kon je voorkomen, dat je op de trein wachtte, en bij binnenkomst van die trein alsnog een stukje moest lopen naar de ingang. Mooi plan, maar tijdens de momenten dat ik hier gebruik van kon maken (toch met enige regelmaat), stopte de trein nooit bij de betreffende zones.
Ik ben benieuwd of NS en ProRail wel in staat zullen zijn om de instapzones tot een succes te maken.

Tags // , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.