nov
23
2019

Sponsor van de achteruitgang

Author // frits_tromp1
Posted in // Modern Times

Onder het mom van vernieuwing sneuvelt VPRO Boeken. Een uniek geluid gaat verloren, stellen oud-presentator Jeroen van Kan en vele schrijvers en dichters, onder wie Connie Palmen, Jan Siebelink, Peter Buwalda, Adriaan van Dis en Arnon Grunberg.
Het is verbijsterend dat de NPO stopt met het programma VPRO Boeken. Eind december is de laatste aflevering. Al vanaf 1962 boden VPRO Boeken en diens voorgangers, waaronder Literaire Ontmoetingen en Zeeman met Boeken, een prachtig podium voor diepgravende interviews met de beste schrijvers en dichters uit binnen- en buitenland. Niet voor niets is het een van de best bekeken programma’s op de zondagochtend, met uitschieters tot meer dan 200.000 kijkers.
VPRO Boeken werd door een aantal Hilversumse bestuurders niet meer van deze tijd geacht. Een argument dat vaker wordt aangevoerd als een programma sneuvelt. Een beroep doen op de noodzaak om te vernieuwen heeft als voordeel dat je je besluit niet hoeft te onderbouwen. Vernieuwing is immers altijd goed, zeker voor een omroep die zich profileert als sponsor van de vooruitgang.
Als het ouderwets is om aan een tafeltje schrijvers te interviewen over hun werk, dan is elke talkshow ouderwets. Je kunt vernieuwen wat je wilt, maar voor een goed praatprogramma heb je niet meer nodig dan een tafel, stoelen, interessante gasten en een goed geïnformeerde presentator. Zoals in het geval van VPRO Boeken en voorgangers onder meer de uitstekende Hans Gomperts en Adriaan van Dis en tot zijn dood in 2016 Wim Brands. Nu hebben Carolina Lo Galbo en Tjitske Mussche de twijfelachtige eer om de laatste afleveringen van het programma te maken.

Lees verder bij NRC Handelsblad.

Tags // , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.