ACM geeft fiat
De Belgische uitgeverij Mediahuis mag NDC mediagroep in Leeuwarden overnemen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft dit maandag bepaald.
Er blijft na de overname voldoende concurrentie over in het medialandschap, oordeelt de toezichthouder. “NDC is een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt. De overname heeft geen gevolgen voor lezers en zal geen negatieve gevolgen hebben op de prijs, kwaliteit en innovatie in de sector,” verklaart de ACM.
“Ook op de advertentiemarkt blijft er voldoende concurrentie. Partijen hebben toegezegd de bezorging van ochtendbladen van andere dagbladuitgevers zonder eigen distributienetwerk te (blijven) uitvoeren tegen redelijke tarieven.”
NDC mediagroep is uitgever van onder meer de Leeuwarder Courant, het Friesch Dagblad, het Dagblad van het Noorden en tientallen huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen. In totaal zijn er zestig merken, deels digitaal. Het bedrijf is nu nog in handen van FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds.
Mediahuis is actief met titels als NRC Handelsblad, De Standaard, de Telegraaf, Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad en Haarlems Dagblad. Het aantal dagbladtitels van Mediahuis komt met de jongste aankoop op bijna 25.
De LC wisselde de laatste jaren kopij uit met het Algemeen Dagblad. Voortaan zal dit gebeuren met Mediahuis-titels.
Mediahuis boekte in Nederland, België en Ierland vorig jaar een nettowinst van 15 miljoen euro bij een omzet van 858 miljoen euro. NDC mediagroep leed in 2019 een nettoverlies 10,7 miljoen euro. Na drie verliesjaren op rij (2018 min 4,8 miljoen euro, 2017 min 5,2 miljoen euro) bedroeg het negatieve eigen vermogen op 31 december 9,6 miljoen euro. De laatste jaren was er onzekerheid over de continuïteit.
Aandeelhouder FB Oranjewoud sprong met miljoenen euro’s (deels leningen) bij om te verhinderen dat NDC niet aan de betalingsverplichtingen kon voldoen. Ook stutte de aandeelhouder regelingen om het personeelsbestand in te krimpen, van ruim 600 fte naar circa 550 eind dit jaar. De personeelsreductie moet leiden tot een besparing op de loonkosten van ongeveer 7 miljoen euro.
Nieuwe eigenaar
Topman Gert Ysebaert van de nieuwe eigenaar verklaarde over de financiële huishouding eerder in de LC dat Mediahuis achter de schermen kosten probeert te besparen door bijvoorbeeld het delen van systemen en technieken en het uitwisselen van kennis. “De lezer zal dat verschil niet merken. Als wij kosten willen besparen, doen we dat zo min mogelijk op journalistiek. Door op andere vlakken efficiënt te werken, kunnen wij investeren in regionale journalistiek en nieuwe technologieën.”
Het Nederlandse dagblad-landschap wordt gedomineerd door twee Belgische uitgevers, Mediahuis en DPG. De laatste is actief met titels als AD, Het Parool, Trouw, de Volkskrant, Tubantia, PZC en de Stentor.
Mediahuis is een familiebedrijf met liefde voor journalistiek.
Bron: Leeuwarder Courant
Tags // ACM, AD, Algemeen Dagblad, Autoriteit Consument en Markt, Autoriteit Consument en Markt (ACM), De Persgroep, De Standaard, De Stentor, De Telegraaf, de Volkskrant, DPG, FB Oranjewoud, Gert, Gert Ysebaert, Haarlems Dagblad, het Dagblad van het Noorden, het Friesch Dagblad, Het Parool, Je Maintiendrai Fonds, LC, Leeuwarder Courant, Leidsch Dagblad, Mediahuis, Mediahuis Groep, NDC, NDC Mediagroep, Noordhollands Dagblad, NRC Handelsblad, PZC, Trouw, Tubantia, Ysebaert
Trackback from your site.