Dwarsverbanden: Barcelona
Terreurorganisatie Islamitische Staat heeft gisteren en vannacht van zich laten horen. In Spanje, waar met name Barcelona het moest ontgelden. Laat ik voorop stellen dat deze acties met de sterkst mogelijke bewoordingen afgekeurd moet worden. Je bent een klootzak als je jezelf en anderen zo de vernieling in stort. Je hebt het recht niet om op deze afschuwelijke wijze angst, dood en verderf te zaaien.
Dat geldt voor mensen in Barcelona en West-Europa, maar net zo goed in al die andere gebieden in de wereld, waar terreur welig tiert. Zo gaan we niet met elkaar om.
Hoe verschrikkelijk ook, zo’n aanslag doet me tegelijk ook weer associëren en dwarsverbanden leggen. Zoals met de aanslagen in Parijs van november 2015, waarbij onder meer een concert in concertzaal Bataclan bruut werd verstoord. De Amerikaanse band Eagles of Death Metal werd hierdoor in één klap bekend.
Kort na deze aanslagen schoot het boek A Moveable Feast van Ernest Hemingway de boekenlijsten in. De titel van dit boek is lastig te vertalen. De Fransen kozen voor Paris est une fête, in Nederland zijn zelfs twee verschillende vertalingen (Amerikaan In Parijs, 1964, en Dag en nacht feest: Herinneringen aan Parijs uit 1980). In A Moveable Feast, dat postuum is verschenen, beschrijft Hemingway zijn leven als jongeman en beginnend schrijver.
De aanslagen in Barcelona doen me gelijk denken aan het album Barcelona van Freddie Mercury en Montserrat Caballé. Dit duet-album verscheen in 1987. Vanwege privé-omstandigheden en tijdsredenen wordt voor de begeleiding gebruik gemaakt van synthesizers in plaats van een orkest: de Queen-frontman had net gehoord aids te hebben, en vreesde de release niet te halen als een orkest de muziek zou inspelen. In 2012 verscheen alsnog een versie van deze plaat mét orkest.
Ik moet ook denken aan het liedje Barcelona van BLØF, afkomstig van het album Omarm uit 2003. Een tekst van bassist Peter Slager. Na de begrafenis van drummer Chris Götte reisden Bas Kennis, Paskal Jakobsen, Peter Slager en manager Frank van der Meijden naar Barcelona om de zaken op een rijtje te zetten. Het resultaat is dus Barcelona, een van de vier singels van Omarm.
Maar dit zijn zomaar wat associaties waar de Spanjaarden weinig mee zullen doen.
Tags // A Moveable Feast, Amerikaan In Parijs, Annet Jimènez Rodriguez & Peter Slager, Barcelona, Bas Kennis, Bataclan, Bataclan-theater, Bataclan-theater in Parijs, BLØF, BLØF - Barcelona, BLØF - Omarm, BLØF - Omarm (2003), Dag en nacht feest, Dag en nacht feest: Herinneringen aan Parijs, Eagles of Death Metal, Ernest Hemingway, Ernest Hemingway - A Moveable Feast, Ernest Hemingway - Amerikaan In Parijs, Ernest Hemingway - Dag en nacht feest, Ernest Hemingway - Dag en nacht feest: Herinneringen aan Parijs, Ernest Hemingway - Paris est une fête, Frank van der Meijden, Freddie Mercury, Freddie Mercury & Montserrat Caballé, Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona, Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona (1987), Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona (2012), Freddie Mercury en Montserrat Caballé, Islamitische Staat, manager, manager Frank van der Meijden, Montserat Caballe, Omarm, Parijs, Paskal Jakobsen, Queen, Spanje
Trackback from your site.