Wees welkom
Tijdens hun korte maar hevige Doe Maar-periode, waagden frontmannen Henny Vrienten en Ernst Jansz zich niet aan politieke statements. Hun doel was om hun publiek te vermaken, politiek hoorde daar niet bij. Of je moet ‘De Bom’ als een aanklacht tegen de toenmalige politieke leiders van Nederland beschouwen.
Desalniettemin hebben de mannen in hun solo-carrière zich wel degelijk op politiek vlak – lees: het vluchtelingendebat – uitgesproken. Dat gebeurde in 2005, bij het 25-jarig ambtsjubileum van koningin Beatrix. Onder leiding van de Indische schrijfster Marion Bloem werd het project Een Royaal Gebaar gestart.
Een Royaal Gebaar was een initiatief om de regering te sturen tot een generaal pardon. is een regeling waarbij migranten die al geruime tijd in het land verblijven alsnog een eerder geweigerde verblijfsvergunning toegekend krijgen. Twee jaar later werd het generaal pardon alsnog uitgevoerd, ten tijde van de formatie van het vierde kabinet Balkenende. Het initiatief bestond uit een boek, waarin onder meer brieven, reacties, handtekeningen, gedichten en tekeningen staan.
Bijgevoegd was een cd met liederen voor een generaal pardon. De cd opent met Dit Huis van Ernst Jansz, een ‘kleine’ uitvoering. Een jaar later volgde op Jansz’ solo-cd Molenbeekstraat een band-versie van dit nummer. Even verder op deze cd staat een instrumentaal lied van Henny Vrienten, genaamd Rita’s Compassion.
Vrienten maakte voor zijn jongste solo-album Alles Is Anders opnieuw een vluchtelingen-lied: Wees Welkom. Hierbij wordt hij ondersteund door rapper Typhoon.
Het is te hopen dat bij de optredens van Doe Maar in de Ziggo Dome één van deze liedjes wordt uitgevoerd in een ska-versie. Maar die kans acht ik nihil, uitgesloten.
Tags // Doe Maar, Doe Maar - De bom, Een Royaal Gebaar, Ernst Jansz, Ernst Jansz - Dit Huis, Henny Vrienten, Henny Vrienten - Rita's Compassion, Henny Vrienten & Typhoon - Wees welkom, Marion Bloem, Marion Bloem - Een royaal gebaar, Typhoon, Ziggo Dome
Trackback from your site.